Turister i Barcelona!

Sedan jag och Lisa kom hit till Katalonien i vintras så har vi pratat om att ta en heldag med turistbussarna i Barcelona. I lördags blev det alltså till slut av. Och många timmar tog det. Men vi såg galet mycket av en galet underbar stad. Avundsjuka? Det gör inget. Ska lägga upp så mycket bilder så att ni nästan kan känna att ni var med!



Vi anlände till Placa Catalunya vid halv tio på morgonen. Vi stod i kö bland alla turister, betalade våra 22 euro och fick våra biljetter. Vi fick också varsin finfin karta och hörlurar. Väl utrustade gav vi oss iväg norrut med linje blå.



Den första sevärdheten som ropades ut var "La Pedrera". Byggnaden, som ligger på Passeig de Gràcia, är ritad av den berömde arkitekten Antoni Gaudí. Lisa var inte imponerad. "Fula balkonger", ansåg hon.



Vi körde förbi en fin kyrka. Dock var jag ännu inte så rutinerad med kameran. Så på kortet ser vi.. ett träd!



Nästa anhalt var Gaudís "La Sagrada Familia". Fortfarande hade jag inte lärt mig det där med kameran riktigt..



Som tur var så tog det så lång tid att passera den att till och med jag till slut fick ett kort på skapelsen.



Vi fortsatte norrut genom stadsdelen Gràcia. Mannen i hörlurarna talade om ett fint kvarter med många viktiga byggnader och människor samt sevärdheter. Jag kunde dock enbart tänka på att mitt Barcelonaboende före detta ragg/kärlek bor just precis i detta kvarter. Ser ni bitterheten? SER NI DEN? VA? VA? VA? Döda mig.



Det första stoppet där jag och Lisa faktiskt stoppade var Parc Guell. Även fast vi båda hade varit där förr. (Rutin?)



Anledning till stoppet? Jo, vi tyckte att det var ett bra lunchställe. Jag köpte även örhängen för 3 euro. Fynd!



En kyrka. Van som jag vid detta laget var med kameran så fick jag mig en bild utan störande träd.



Nästa stopp: CAMP NOU!



Det kostade dock pengar att gå in i stadion. Jag tyckte inte att det var värt det. Jag har ju faktiskt redan varit där. När det var match alltså. Svårslaget. Istället gick vi till den enorma Barca-shoppen.



Barca har sina egna chips. Dyra är de också.



När man ställer sig i en fullproppad butik och tar kort på sig själva med självutlösare.. Ja då har man verkligen släppt alla hämningar gällande turistighet. Ganska illa. Skämdes nästan senare. (Särskilt Lisa. Hon välte nämligen ner någon diverse Barcapryl i hennes språngmarsch för att hinna posa i tid. Ta upp den? Det hann hon ju inte.)



Efter Camp Nou så bytte vi rutinerat till linje röd. För att bege oss åt sydost. Första stopp: Placa Espanya.



Från Placa Espanya kunde man se denna palatsliknande byggnad på långt avstånd; MNAC - konstmuséet.



Så här ser MNAC ut på nära håll. Gassigt ställe.



Utsikten från Montjuic är ganska storslagen. Till och med Lisa var imponerad.



Uppe på Montjuic finns även Olympiastadion. Där var det gratis att gå in. Så vi passade självklart på.



När man åker ner från berget så ser man ut över hela hamnen. Kortet gör inte utsikten rättvisa tyvärr.



Efter att ha passerat de delar av Barcelona som vi redan visste allt om (Ramblan etc) så bytte vi till linje grön för att ta oss österut. Efter en lång tid av enbart stränder så kom vi till Forum - en gigantisk publik fritidsanläggning.



Vi hoppade av bussen vid Parc de la Ciutadella. Efter en prima pitamåltid på en billig grekisk restaurang så gick vi in i parken. Där fanns även ett Zoo. Lisa ville in. Men att betala 19 euro tog emot alldeles för mycket för det.



Vi satte oss helt enkelt och chillade i solen lite istället.



När vi chillat klart hoppade vi på bussen igen. På vägen in mot centrum passerade vi lite återvinningskonst.



Vi hoppade av vid Placa de St Jaume. Där var det antikvitetsmarknad!



Lisa hittade de snyggaste brillorna.



Efter torgbesöket gick vi till Ramblan. För lite koll i affärer. Sedan åkte vi hem. En lyckad men lång dag var det!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Imponerande tur. Kul att få vara med.

2010-06-15 @ 10:07:00
Postat av: johanna

Åh vad fint! Trevlig dag tjejer :)

2010-06-17 @ 11:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0